لزوم طراحی سازوکار فرماندهی صحنه اقتصادی

تعاریف مختلفی از جنگ اقتصادی وجود دارد: یک تعریف، حمله نظامی به زیرساخت‌های اقتصادی و تأثیرگذاری بر کاهش قدرت دفاعی است. جنگ برای منافع اقتصادی یکی دیگر از شیوه‌های جنگ اقتصادی است که جنگ آمریکا با عراق در این چارچوب قرار می‌گیرد.


غلامرضا جلالی
1395/12/30
تعداد بازدید:
۱۳مهر۱۳۹۴: در نشستی با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل، در وزارت امور اقتصادی و دارایی، سند راهبردی پدافند غیر عامل اقتصادی نهایی شد.این سند توسط قرارگاه پدافند اقتصادی و بعد از دو سال مطالعه کارشناسی توسط استادان و کارشناسان تدوین شده است. خلاصۀ بیانات سردار دکتر جلالی را از نظر می‌گذرانیم.

سردار غلامرضا جلالی در این نشست با اشاره به موضوع پدافند اقتصادی اظهار داشت: «مقام معظم رهبری در مقدمه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از تعبیر جنگ تمام‌عیار اقتصادی استفاده کرده‌اند.» وی با بیان اینکه پدافند اقتصادی همانند پدافند غیرعامل، مصون‌سازی اقتصاد است، گفت: «مصونیت در سه بخش نظام مدیریتی، جامعه و کالبدی مدنظر است.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تعاریف مختلف جنگ اقتصادی گفت: یک تعریف، حمله نظامی به زیرساخت‌های اقتصادی و تأثیرگذاری بر کاهش قدرت دفاعی است. جنگ برای منافع اقتصادی یکی دیگر از شیوه‌های جنگ اقتصادی است که جنگ آمریکا با عراق در این چارچوب قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سومین روش، حمله با ابزارهای اقتصادی به مؤلفه های قدرت اقتصادی است و هدف آن، دستیابی به اهداف سیاسی است. آمریکایی‌ها خودشان اهدافی برای این جنگ اقتصادی تعریف کرده‌اند، اما در داخل کشور عده‌ای مسئله را انکار می‌کنند و در کل، عده‌ای اصل تهدید را منکر می‌شوند.

سردار جلالی با بیان اینکه هم‌اکنون با مدلی از جنگ اقتصادی روبه‌رو هستیم که در گذشته سابقه نداشته است، گفت: در مدل جدید، با استفاده از ابزارهای اقتصادی، جنگ با کشور دیگر می‌شود. وزیر دفاع انگلیس در یکی از صحبت‌های خود گفت: این یک جنگ اقتصادی متمدنانه است.

وی افزود: اینکه ما فکر می‌کنیم با اجرای برجام مشکلات‌مان حل می‌شود، سرابی بیش نیست، چرا که هنوز آمریکایی‌ها تحریم‌هایی که در دوره صدام برای عراق وضع کرده بودند، را برنداشته‌اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه فشارهای اقتصادی می‌تواند در حوزه امنیت ملی هم مطرح شود، تصریح کرد: آمریکایی‌ها به تازگی طرح‌هایی را در دست بررسی دارند که برای مرحله دوم تحریم‌ها چه کارهایی باید انجام داد، درواقع نقاط ضعف و قوت تحریم‌های فعلی را بررسی کرده و راهکارهای جدیدی در دست تدوین دارند، چرا که این روش مقابله و جنگ با ایران، کم‌هزینه‌تر از جنگ فیزیکی است.

به گفته وی، بحث‌های کارشناسی و تخصصی جدیدی باز شده است تا درباره مؤلفه‌هایی و مفاهیم اقتصادی مانند مزیت اقتصادی، حقوق گمرکی و استقلال اقتصادی بازنگری شود.‌ تأثیر بر امنیت ملی و کاهش توان مقاومت ملی یکی از اهداف است که می‌تواند در حوزه امنیت غذایی جای گیرد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم، فاز بعدی جنگ اقتصادی آمریکا در حوزه کشاورزی باشد، زیرا این بخش توانسته از لایه‌های تحریم عبور کند.

سردار جلالی ادامه داد: کسب تسلط اقتصادی و کنترل جریانات اقتصادی، کاهش توان بازسازی و توسعه ملی، کاهش قدرت دولت در اداره مردم، کاهش قدرت اقتصادی در پشتیبانی از قدرت دفاعی کشور، مدیریت و کنترل بر فرایندهای اقتصادی، تحمیل اراده و خواست دشمن و درنهایت براندازی حکومت از جمله اهداف جنگ اقتصادی است.

وی در مورد ابزارهای دشمن در جنگ اقتصادی گفت:‌ این موارد شامل ابزارهای پولی، مالی و تجاری، ابزارهای سایبری، ابزارهای فناورانه، ابزارهای بیولوژیکی، ابزارهای دیپلماتیک، ابزارهای اطلاعاتی و جاسوسی و ابزارهای روانی است. [مثلاً ]در حوزه روانی، یکی از مصادیق آن تلاشی است که آمریکا برای تغییر الگوی مصرف در چین انجام می‌دهد. اگر این الگو و سبک زندگی تغییر کند، چین نیازمند خارج خواهد شد و همین مسئله موجب وابستگی اقتصادی چین می‌شود.

وی با اشاره به تحریم در بخش فناوری و علم گفت: سطح اول فناوری‌ها مورد تحریم واقع شده است و در بخش علم، همه اساتید برای ارتقای علمی باید مقالات ISI را ارائه دهند و همین موجب می‌شود که دشمن بتواند روند رشد علمی کشور و رشد دانش دانشگاه‌های ما را مدیریت کند.

سردار جلالی با بیان اینکه برخی معتقدند، یک جریان ضد تولید در کشور راه‌اندازی شده است،گفت: مدتی پیش بدافزاری در داخل طراحی شده بود اما در مدت بسیار کوتاهی همه شرکت‌ها دامپینگ انجام داده‌اند و مشابه همان محصول را با یک‌دهم قیمت به بازار عرضه کردند، تا این محصول ایرانی به زمین بخورد. این یک جریان مشکوک است که در داخل وجود دارد.

وی بر ضرورت دفاع اقتصادی در سطح ملی تأکید کرد و گفت: در مرحله اول طراحی برنامه وضعیت اضطراری باید انجام شود که این برنامه می‌تواند الگوی خاص، سامانه و ابزار مشخصی داشته باشد. ایجاد سیستم برای تسهیم منابع طراحی شود که برای این کار باید الگوی مصرف جدیدی تعریف شود. ارتقای آستانه تحمل ملی، ایجاد آرامش روانی، حفظ نگهداری ذخایر در مقیاس ملی از دیگر ملزومات است. باید برنامه خاص برای صیانت از وضعیت معیشتی مردم داشته باشیم، چون این حوزه از مؤثرترین حوزه‌های اقتصادی است.

سردار جلالی طراحی استراتژی پدافندی، نقشه راه پدافندی، برنامه عملیاتی پدافندی و طراحی سازوکار فرماندهی صحنه اقتصادی را از برنامه‌های اجرایی برای پدافند اقتصادی دانست.

به نقل از خبرگزاری فارس ▪

-----------------------------

پدافند اقتصادی، ش 12، آبان ماه 1394، ص10


مطالب پربازدید
را ببینید یا به فهرست بازگردید.