دشمن بیدار است و رصد می‌کند

دشمن جنگی شما بسیار بیدار و هوشیار است. اگر کسی خوابید بداند که دشمن بیدار است. او خواب نیست و دارد رصد می‏کند. اتفاقا منتظر است که ما بخوابیم و از غفلت ما استفاده کند.


گفت‌وگو با دکتر قاسم جعفری| نمایندۀ دورۀ نهم مجلس شورای اسلامی (مصاحبه‌کننده: مهدی رحیمی‌نسب)
1396/2/6
تعداد بازدید:
ساعت به دوازده ظهر نزدیک می‏شد که رفته رفته به تعداد خبرنگاران حاضر در مجلس اضافه می‌شد. با اتمام جلسه و حضور نمایندگان در جمع خبرنگاران، فرصت مصاحبه با جناب آقای دکتر قاسم جعفری عضو محترم کمیسیون ویژه بررسی برجام و نمایندۀ حال حاضر مردم شریف شهرهای بجنورد، مانه و سملقان، راز وجرگلان، جاجرم وگرمه در مجلس‏شورای اسلامی دست داد. حاصل این مصاحبه به قرار زیر است.

به اعتقاد حضرت‌عالی نفوذ اقتصادی آمریکا در ایران بعد از توافق هسته‌ای تا چه اندازه می‌تواند جدی باشد؟

بنده فکر می‏کنم که اولاً بحث نفوذ، بحثی واقعی و جدی است. اگر ما تاریخ کشورمان را از گذشته بررسی کنیم بویژه از عهد مشروطه تا الان می‏بینیم همیشه این موضوع بوده است. علل انحراف مشروطه چه بود؟ مشروطه‌ای که علمای بزرگی نظیر آیت‌الله سید محمد طباطبایی و آیت‌الله بهبهانی آن را شروع کردند اما آخر به بست‌نشینی سفارت انگلیس ختم شد. ما نمی‌توانیم از این قضیه به راحتی بگذریم. همان‌هایی که بعدا آمدند و امثال حسنعلی منصور شدند و کاپیتولاسیون را تصویب کردند، کانال دولت ما بودند اما این کار را کردند که خودش جرقه انقلاب و تبعید حضرت امام شد. بعد هم هر چه به جلو می‌آییم میبینیم که این پدیده یک پدیده واقعی است. پس اگر عده‌ای می‌خواهند این را نادیده بگیرند، این اولین خطای استراتژیک است. لذا من فکر می‌کنم به همین دلیل هم رهبر معظم انقلاب، بارها به این قضیه تأکید کردند. فراوانی هشدار نسبت به این مسئله در طی دو سه سال گذشته در صحبتی ایشان بسیار زیاد است. این نشان میدهد که ما باید بسیار جدی بگیریم.

با توجه به بحث نفوذ اقتصادی که در برجام بسیار مطرح می‏باشد، به نظر شما مسیرهایی نفوذ دشمن به داخل کشور چه مسیرهایی است؟

اولین جایی که نفوذ می‌تواند تأثیر گذار باشد این است که اراده تصمیم‌سازان و بویژه تصمیم‌گران کشور بشکند.

این دغدغه‌ها هم دغدغه‌های کلی است اما در چه عرصه‌هایی، مشخص است. اولین جایی که نفوذ می‌تواند تأثیر گذار باشد این است که اراده تصمیم‌سازان و بویژه تصمیم‌گران کشور بشکند. یک تعبیر زیبایی را چندی قبل رهبر معظم انقلاب در جمعی داشتند و آن این بود که جنگ امروز جنگ اراده هاست. آن ملت و قومی شکست می‌خورد که در اراده شکست بخورد. دشمنان اولین کارشان شکست اراده‌هاست. مثلا کاری کنند که فردی در قامت یک مسئول ارشد کشور بگوید که «نمی‏شود، دیگر مقاومت امکان ندارد و ما راهی جز دراز‌کردن دست سوی این‌ها نداریم.» این اولین هدفی است که آنها دارند. اگر اراده ملت شکست، در بقیه چیزها هم شکست خواهد خورد. حال در چه عرصه‌هایی نفوذ ممکن است؟ در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی نفوذ ممکن است که پنجره‌های نفوذ می‏تواند کسانی باشند که به اطلاعات کشور، تصمیم گیری‌ها و جاهایی حساس دسترسی دارند که می‏توانند نمایندگی مجلس یا خبرنگاران یا حتی دولتی‌ها باشند. به‌ویژه قوه مجریه که امکانات را در دست دارد، می‏تواند عرصه اقتصاد باشد. اطلاعات اقتصادی کشور بسیار بسیار مهم است. لذا من فکر می‏کنم در همه این‏ها نفوذ امکان دارد و ما باید برای تک تک اینها پدافند غیر عامل را لحاظ و پیش‌بینی کنیم. تعبیر زیبایی که امیرالمؤمنین دارند و رهبر معظم انقلاب هم بارها گفته فرموده‌اند «إن أخ الحرب العرق و من نام لم ینم عنه» دشمن جنگی شما بسیار بیدار و هوشیار است. اگر کسی خوابید بداند که دشمن بیدار است. او خواب نیست و دارد رصد می‏کند. اتفاقا منتظر است که ما بخوابیم و از غفلت ما استفاده کند. امیرالمؤمنین نکته زیبایی دارند و آن این است که «انما اخشی علیکم من الفطره» من از سرد‌شدن شما می‏ترسم. ماء فاطر در عربی یعنی آب گرمی که سرد شده است. یعنی بعد از انقلابی بودن، غیر انقلابی شدن؛ بعد از اینکه زاهد شدی، دنیا زده شوی. این اتفاقاتی است که دارد می‌افتد. امیرالمومنین کسی بودند که تا در حاکمیت نبودند، بسیار طبیعی بودند( و طبیعی زندگی می‏کردند) اما به حاکمیت که رسیدند انقلابی‌تر شدند. این همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کردند که باید انقلابی بمانیم و به جوانهای مومن در جاهای حساسی ازقبیل دانشگاه باید اعتماد کنیم. یکی از دریچه‌هایی مهم که می‏تواند نفوذ را ایدئولوژیک و تئوریزه کند بعد به بدنه جامعه و لایه‌های مختلف نفوذ دهد، دانشگاه است. آموزش و پرورش، متون درسی و روشهای آموزشی می‏توانند بسیار تأثیرگذار باشند. لذا من فکر می‏کنم که به این مسئله و عرصه‌های فرهنگی باید توجه جدی شود.

در صورت امکان چند نمونه از مصادیق نفوذ موجود در داخل کشور را بیان بفرمایید؟

نحوه قراردادهایی که می‏بندیم، نوع کالاهایی که وارد می‏کنیم، عدم توجه به تولید و کیفیت بخشیدن به تولید داخلی در عرصه صنایع یا هر بخش دیگر و.... یکی از مهم‌ترین مسائل این است که برنامه‌هایی را به ما تلقین کنند که باعث شود کالاها استراتژیک ما در داخل به خودکفایی نرسند. شما گندم ندارید یعنی نانی برای خوردن ندارید، چگونه می‏خواهید حرفی از استقلال بزنید؟ یا اگر شما ابزار دفاعی نداشته باشید که( البته) در این زمینه نیروها مسلح و امنیتی و دفاعی ما قوی هستند. بنده می‏گویم که این‏ها می‏تواند اتفاق بیفتد. لذا ما در این زمینه‌ها به ویژه کالاهای استراتژیک باید هوشیار باشیم مانند بنزین که الآن به واردات آن روی آوردیم، ممکن است به بهانه کیفیت باشد اما باید کیفیت داخل را تقویت کرد و در حال حاضر همین‌هایی که وارد می‏شود دارای شبهه است که آیا کیفیت دارد یا خیر؟ که البته خیلی‌ها می‏گویند ندارد، اما فرض کنیم دارد؛ اگر خواستند می‏توانند به واسطه بنزین کشور را به هم بریزند. این در اختیار آنهاست. به یکباره می‏گویند واردات ممنوع است. می‏خواهیم چه کار کنیم؟ دچار مشکل می‏شویم. کما اینکه در سال ۸۶ برنامه ریزی داشتند که گفتند ما از طریق عدم صدور مجوز بنزین به ایران، می‏توانیم یک آتش بازی راه بیاندازیم و این تلاش را هم کردند. بنابراین باید در این خصوص توجه جدی داشته باشیم.

آیا این نفوذ اقتصادی در کشورهای دیگر هم تا کنون اتفاق افتاده است؟

دشمن جنگی شما بسیار بیدار و هوشیار است. اگر کسی خوابید بداند که دشمن بیدار است. او خواب نیست و دارد رصد می‏کند. اتفاقا منتظر است که ما بخوابیم و از غفلت ما استفاده کند.

حتما اتفاق افتاده است. تمام کشورها به وجهه امنیت ملی به خصوص نوع برنامه‌ها و قراردادها توجه بسیار زیاد دارند. یک زمانی در دهه ۸۰ میلادی یا دهه ۶۰ شمسی که در نیکاراگوئه می‏گفتی ما به فلانی که طرفدار آمریکاست رای می‏دهیم چون گرسنه ایم. تحریم‌ها و موارد این چنین باعث می‏شد به کسی که نگاه غربی و آمریکایی دارد رای دهند. تمام کشورهای انقلابی را ببینید. مثلا در مصر مرسی که زمانی رئیس‌جمهور بود و الآن در زندان است به رئیس‌جمهور ما گفته بود که ما در خیلی مسائل می‏دانیم حق با شماست ولی در حال حاضر حقوق ارتش ما را آمریکایی‌ها می‏دهند و ۳ میلیون کارگر ما داخل عربستان هستند. و ما اگر بخواهیم با اینها کمی بد برخورد کنیم بیچاره می‏شویم که البته او باز هم بیچاره شد چراکه به حرف رهبر معظم انقلاب گوش نکرد. به هر حال این واضح است و شما خیلی از جاها می‏بینید که بخاطر اقتصاد تسلیم شدند. اوکراین و خیلی جاهای دیگر همین مشکل است. تحریم‌هایی که فکر می‏کنند تأثیر دارد نتیجه هشدارهایی است که از داخل می‏دهند که تحریم تأثیرگذار است و اینها در همه جای دنیا وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب فرمودند یکی از راه‌های نفوذ دشمن از طریق ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی تصمیم‌گران و مسئولان اقتصادی کشور می‏تواند باشد. این به چه صورتی است. لطفا در این مورد کمی توضیح بدهید؟

یکی از مباحث جنگ اراده‌ها همین است. فردی می‏گوید دیگر کشور نمی‏کشد یا داشته‌های ما با انتظارات سازگار نیست. سعی می‏کنند انتظارات را در داخل بالا ببرند و مدام به رخ بکشند که فلان کشور در دریای رفاه غرق است و ما عقب ماندیم. از این طرف بگویند که هیچ چیز وجود ندارد و با این گفته‌ها بر سر توان داخلی بزنند و کیفیت را بالا نبرند. مثلا وقتی شما می‏خواهید مسیری را طی کنید ابتدا ماشین خود را بررسی می‏کنید. اگر به نتیجه رسیدید که این ماشین کشش ۱۰۰۰ کیلومتر راه را ندارد، با آن نمی‏روید. آنها می‏خواهند در شما کاری کنند که اگر هم ماشینی میتواند ۱۰۰۰ کیلومتر راه را برود و برگردد با ایجاد تلقین در شما بگویند که نمی‏تواند. انقلاب اسلامی ظرفیتش بالاست و انرژی اش زیاد است. سرمایه پشتوانه مردمی آن بسیار بالاست اما آنها می‏خواهند تلقین کنند به واسطه مشکلات اقتصادی مردم دیگر پشتوانه نظام نیستند و این اشتباه محاسباتی است که ایجاد می‏شود و این باعث می‏شود ما در صف آرایی مقابل دشمن دچار تردید شویم و بزرگترین خطر همین تردید و شکست در اراده است. ▪

--------------------------

پدافند اقتصادی، ش 17، فروردین ماه 1395، صص 30-31


مطالب پربازدید
را ببینید یا به فهرست بازگردید.